Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

2 november 2007 door Bart

Digitaal Toen ik klein was, 6-7 jaar, mocht ik gaan logeren bij mijn oom en tante. Ik herinner me dat mijn neef, die een tiental jaar ouder was, me glimmend van trots zijn nieuwe horloge kwam tonen. Het was digitaal! Niet meer met wijzers, maar met LCD-scherm! En het kon muziekjes spelen! Het kwam uit Japan!

Vol bewondering keek ik naar dat mooie horloge, en luisterde naar de 12 muziekjes ("Hoor! Dit is een liedje van de Beatles!").

Op dat moment, het was eind jaren zeventig, was een horloge met een digitale klok een belevenis op zich. Als je nu naar de consumentenproducten kijkt, zie je dat zo''n digitale klok eigenlijk ''gratis'' overal ingebouwd wordt. Video''s, microgolfovens, diepvriezen… Een paar maanden geleden kocht ik een nieuwe douchekabine, en zelfs daar zat een digitale klok in.

Hetzelfde gevoel heb ik tegenwoordig een beetje met ''sociale netwerken''.

Het toevoegen van ''sociale features'' is op zich niet nieuw, er werd al in de jaren negentig druk mee geëxperimenteerd - er werden zelfs volledige business modellen op gebouwd (vraag maar aan de mannen van Netlog).

Als ik nu rondkijk, hoor en voel ik dezelfde ademloze bewondering voor sociale features als indertijd voor de digitale klokken. ("Je eigen profielpagina" is het nieuwe "Het komt uit Japan".)

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat een sociaal netwerk an sich weinig overlevingskans heeft op de lange termijn. Het moet gedragen worden door een achterliggend doel, of een samenbrengend thema. In die zin durf ik stellen dat sociale netwerken de digitale klokken zijn van het web. Op dit moment worden ze bekeken als iets met een eigen bestaansreden, maar in de toekomst zullen ze enkel als ''aanhangsel'' bij andere functionaliteiten of thema''s gebouwd worden.

Is dit de mening van een asociale nerd? Wat denken jullie?

Jared
 

Door Jared 02/11/07 (4 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Om eerlijk te zijn, nog nooit bij stilgestaan, maar naar mijn bescheiden mening de nagel op de kop.

deInternetMarketeer
 

Door deInternetMarketeer 02/11/07 (4 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Laten we het van ganser harte hopen!
Maar helemaal verdwijnen zal het niet snel doen vrees ik.

Peter Desmyttere
 

Door Peter Desmyttere 03/11/07 (4 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Ik hou van netwerken en volg daarmee ook alle tendenzen op. Profielpagina's plaatsen beschouw ik als 'Baat het niet, dan schaad het niet'. Verdwijnen zal het wel niet doen. Da's eigen aan elke vorm van media, er komen er steeds bij maar er verdwijnen er geen. Ik volg wel je stelling dat het aanvullend werkt met andere netwerkinitatieven, en niet als een doel op zich mag beschouwd worden. Die bewuste marketing-mix, weet je wel ...

Pietel
 

Door Pietel 03/11/07 (4 jaren geleden)
Re:eT

Profielpagina plugins zijn standaard geworden. Dé vraag is echter die naar De Standaard: welk sociaal netwerk is de norm?

Net zoals de Casio G-Shock destijd hét digitale horloge was, YouTube hét sociale platform voor online video zijn er ook welbepaalde platformen de norm voor sociale netwerken en profielpagina's.

Maar zeg nooit nooit, want ondertussen is Casio weer bekender met zijn electronische piano's dan met zijn digitale horloges. De markt is steeds aan het schuiven.

Pascal Van Hecke
 

Door Pascal Van Hecke 03/11/07 (4 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

(om op Pietel verder te boren)
... en wordt het een propriëtaire standaard (Google, Yahoo, Live.com, Facebook...) of een open norm (OpenID, Jabber)?


P.S. trekt no-nofollowen niet te veel gratuite commentaren aan?
P.P.S. eerder comment is weer in spamfilter geraakt :-(

Ferdy Korpershoek
 

Door Ferdy Korpershoek 08/11/07 (4 jaren geleden)
Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Ik denk dat er veel sociale netwerken zullen wegvagen maar dat er een aantal goede zullen blijven. Ik verwacht bijvoorbeeld niet dat Hyves de komende tijd minder poulair zou worden. Waarom niet? Je kan op een makkelijke manier laagdrempelig in contact blijven met vrienden aan de andere kant van het land, en je blijft op de hoogte van hun belevingen e.d.. Van de overige sociale netwerken op dat gebied moet ik nog maar zien of ze het volhouden..

Jente
 

Door Jente 09/11/07 (4 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Ik heb het helemaal niet op sociale netwerken, ik heb een profiel op linkedin en daar houdt het op. Zelfs daar zie ik echt de meerwaarde niet van, buiten wat kunnen stoefen over over het aantal connecties dat je hebt, doe ik niets met dat profiel.
Communities met de nodige netwerk eigenschappen rond een bepaald onderwerp lijken mij meer kans op slagen te hebben.
Maar misschien ben ik al weer een generatie te oud om de hype rond de myspaces en dergelijke te begrijpen.

Ilse
 

Door Ilse 18/11/07 (4 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

De nagel op de kop als je het mij vraagt. Eerst je doel en dan het middel, dat is waar ik altijd op hamer. En geldt zeker niet enkel voor die sociale netwerksites maar voor alles wat je doet ;-)

Lukas
 

Door Lukas 06/12/07 (4 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Geen enkele van al deze 'sociale' sites heeft me tot nu toe kunnen bekoren. Ze zijn eerder een tijdsverlies. Er blijft een enorme meerwaarde zitten in echt menselijk contact. Het is zoals met papieren geld versus goud : Het ene is een kunstmatige hype die niet blijft duren, het ander is echt en tijdloos. Anderzijds is de behoefte de mens om 'er bij te horen' waarschijlijk ook tijdloos.

Filip
 

Door Filip 08/03/08 (3 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

De meest nuttige netwerksites vanuit business oogpunt zijn volgens mij diegenen die het online gedeelte combineren met offline meetings, zoals Ecademy of Xing.
Het heeft ook wel iets met generaties te maken, ik denk niet dat er nog een student bestaat zonder Facebook profiel... Een sociaal netwerk zoals Facebook is wel ideaal om op de hoogte te blijven van de bredere vriendenkring, mensen die je niet meteen elke dag ziet...

MSN hacken
 

Door MSN hacken 16/03/08 (3 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Helemaal mee eens. Als je iets moet doen dan zijn dat social media websites. Je hebt ze nu ook al in verschillende niches.

Letselschade Advocaat
 

Door Letselschade Advocaat 28/04/08 (3 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

In de VS krijgen social media sites steeds meer gewicht. Veel mensen gebruiken daar allerlij mashups om de "overload" aan infomatie overzichtelijk te houden. Immers 2 miljoen ogen zien meer als 1. In mindere mate is dit nu ook in de lage landen aan het opkomen.

Msn Hacken
 

Door Msn Hacken 25/10/08 (3 jaren geleden)
Re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

mee eens. Als je iets moet doen dan zijn dat social media websites. Je hebt ze nu ook al in verschillende niches.

Alicia
 

Door Alicia 23/02/09 (2 jaren geleden)
re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Ja, de waarheid is dat de analoge horloges met wijzers vandaag de dag misschien wel populairder zijn dan de digitale variant. De geschiedenis beweegt zich in een cirkel. Ouderwetse dingen komen een aantal jaar later weer in, en de moderne dingen van nu een aantal jaar daarna. Zo zal je ook zien dat de behoefte om fysiek contact te hebben met mensen over een poosje weer in zal komen, maar dat de "digital" social networks nooit zullen verdwijnen, maar meer het medium zullen zijn tussen geen contact en fysiek contact (dus dat mensen nadat ze elkaar hebben leren kennen op een social network site, elkaar in de "echte" wereld ook zullen leren kennen.).

kevin
 

Door kevin 08/09/09 (2 jaren geleden)
re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Ja.. net zo'n voorspelling als die dude van IBM. Niemand zal ooit een computer in zijn huiskamer hebben staan.

Social networks are here to stay.

Spaans
 

Door Spaans 02/10/09 (2 jaren geleden)
re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Haha, helemaal met kevin eens!

MSN Hack
 

Door MSN Hack 13/08/10 (1 jaar geleden)
re: Sociale netwerken zijn de digitale klokken van het web

Haha leuk artikel. De naam netlog herriner ik me nog wel. Deed ik vroeger altijd. Wist niet dat het nog zo groot was;)

Er zijn nog geen tweets over dit artikel.

Reageer op dit bericht

Login

Velden gemarkeerd met een sterretje (*) zijn verplicht. Je e-mailadres wordt niet getoond in je reactie. Wees vriendelijk.

 


Volg de Netlash-blog

Schrijf je in op onze maandelijkse e-mail nieuwsbrief.

Quicknav

Categorieën

Selectie